3 manieren om verkeer en omzet te genereren voor je webshop

Het verkrijgen van je eerste echte klant is een belangrijke mijlpaal voor elke e-commerce ondernemer. Dit lukt echter niet zonder eerst verkeer te generen naar je webshop.

Met honderden kanalen en manieren om je bedrijf te promoten, kan het moeilijk zijn om de meest effectieve kanalen te vinden die werken voor je bedrijf en waardevolle resultaten opleveren.

Je weet niet of er interesse is in je producten, of je prijzen te hoog zijn, of je de juiste doelgroep aanspreekt als je geen verkeer naar je webshop genereert.

Daarom is het belangrijk dat je de eerste maand vooral aandacht besteedt aan het generen van gericht verkeer naar je webwinkel.

Wat je moet weten voordat je begint:

Als er bepaalde type advertenties, kanalen of andere marketingtactieken niet van toepassing zijn op je producten en webshop, gebruik deze niet en focus op andere kanalen. Als je bijvoorbeeld computertoetsenborden verkoopt, is Pinterest waarschijnlijk niet het beste kanaal om je producten op te promoten.

Stel Google Analytics van tevoren in en houd het verkeer nauwlettend in de gaten wanneer je elke marketingtactiek implementeert. Niet alles gaat werken, maar door je web-verkeer in de gaten te houden en te analyseren kun je snel schakelen en je strategieën en tactieken aanpassen. 

1. Gebruik je eigen netwerk

De eerste verkeersbronnen waarmee je aan de slag kan zijn gratis. Een voorbeeld hiervan is je webwinkel delen met je netwerk en relevante online communities.

Omdat deze verkeersbronnen relatief gemakkelijk beschikbaar zijn voor elke eigenaar van een online winkel, zijn ze een geweldige plek om te beginnen.

Houd rekening met de volgende tips bij gebruik van gratis verkeersbronnen:

  • Overweeg een kortingscode aan te bieden zodat mensen naar je webshop gaan en een aankoop te doen. 
  • Mis geen publiek met herhaalde promotionele berichten van lage kwaliteit. Zorg in plaats daarvan voor berichten met meerwaarde voor de potentiële klant en maak een connectie tussen je doelgroep en je merk.

 

Een van de gemakkelijkste en snelste manieren om je eerste online verkoop te doen is door gebruik te maken van de kracht van Facebook. Dit platform heeft twee afzonderlijke manieren om je merk onder de aandacht te brengen:

  1. Je persoonlijk Facebook-profiel
  2. De Facebookpagina van je merk

Een goede regel is om je business profiel ongeveer één keer per dag bij te werken met een link naar een product van je webshop. 

2. Sluit je aan bij online communities 

Onderschat niet de waarde van online communities. Een link naar je webwinkel plaatsen in de juiste online community kan de juiste doelgroep naar je webshop trekken. Plaats op forums zoals Reddit, word lid van Facebook groepen en zoek naar niche online communities in jouw branche. Elk van deze kanalen is een gelegenheid om mensen te bereiken die specifieke interesses hebben die aansluiten bij jouw merk.  

Word actief lid van groepen die door je doelgroep worden bezocht zodat je contact kan maken met anderen in de community. Nadat je een reputatie hebt opgebouwd en connecties hebt gemaakt, kan je een link naar je winkel delen, bijvoorbeeld met een speciale kortingscode.

3. Betaalde advertenties: Geld uitgeven om geld te verdienen

De beste manier om snel gericht verkeer te ontvangen, is via betaalde advertenties. Via veel  betaalde advertentiekanalen betaal je per klik, wat betekend dat je alleen voor verkeer betaal wat terecht komt op je website. In sommige gevallen kunt je zelfs beginnen met een budget van slechts $10.

 

Elk advertentieplatform is anders en deze kanalen kun je het beste kiezen op basis van wie je target en welk type advertentie het beste aansluit bij je producten. Als je specifieke landen target, is het handig om uit te zoeken welke sociale netwerken populair zijn in deze landen.

 

Veelgebruikte manieren om te adverteren is via Google Ads en via Social Media, zoals Facebook en Instagram. Afhankelijk van welke doelen je wil behalen zijn verschillende type advertenties geschikt. Het is belangrijk om op elk moment en fase van de klantreis jouw potentiële klant te bereiken. Deze fases kunnen worden onderverdeeld in brand awareness, product consideration, purchase & loyalty. Bij elke fase heeft de advertentie een ander doel en daarom zijn andere type advertenties geschikt voor andere fases.

 

Lees meer in de volgende blog over betaalde advertenties.