9 Stappen om een Shopify Webshop op te zetten

Als je op het internet aan het browsen bent, vindt je tal van blogs en video's over het opzetten van een Shopify-winkel. Er zijn eenvoudige stap-voor-stap handleidingen voor het opzetten van een webshop, het toevoegen van producten en het beheren van je webshop. Maar het afleggen van deze route lijkt een stuk gemakkelijk en eindigt vaak zonder succes.

 

Hoe zet je een complete Shopify winkel op?

In dit artikel gaan we verder dan de basisinstellingen en laten we zien wat de belangrijke stappen zijn met betrekking tot het opzetten van een Shopify store. We delen alles wat je moet weten over het opzetten van je Shopify store zodat je een stapje voor bent op je concurrenten en om te laten zien hoe je je voortgang kan analyseren. 

Vul om te beginnen de basisprincipes in, zoals het aanmelden van een winkel bij Shopify, beslis welke producten je wilt verkopen en vul je factuurgegevens in, aangezien je proefperiode eindigt over 14 dagen.

 

1. Maak een juiste productkeuze

Voordat je alle producten die je wilt verkopen inlaadt, moet je eerst goed nadenken wat voor soort merk je bent en wat je wil uitstralen. Creëer een consistent concept in je hoofd. Terwijl je producten kiest, groepeer ze samen om te zien of ze in je productgroepen passen en bij je merk aansluiten.

 

2. Vul alle productdetails volledig in

Maak pagina’s met SEO-geoptimaliseerde titel en beschrijving. Zorg dat de productdetails compleet zijn voor je hele voorraad. Door producten en productpagina's volledig te optimaliseren, ben je de concurrentie een stap voor. Allereerst zal een geoptimaliseerde pagina je helpen de ranking in de zoekmachine te verhogen. Bovendien zal het toevoegen van productinformatie, tags etc. de navigatie en gebruikerservaring beter maken. Dit leidt uiteindelijk tot meer verkopen.

 

3. Selecteer het juiste template

Je template selectie is erg belangrijk. Vooral omdat niet alle templates dezelfde bewerkingsopties hebben. Zelfs als de code is aanpast, verschillen de templates in de opties die ze bieden. Als je nog niet zeker bent van welke template je wilt gebruiken kun je verschillende proefversies gebruiken en bewerken. Bij de proefversie kun je geen op maat gemaakte aanpassingen doen via het bewerken van de code. Kijk goed of de templates die worden aangeboden aan alle eisen van jouw webshop voldoen. Kijk naar functies zoals de menu stijl, hoe laten ze de voorraad producten zien enz.

Naast het beslissen van welke template je wil gebruiken kun je altijd nog meerdere aanpassingen doen via het bewerken van de code. Voor het bewerken van de code is wel enige technische kennis vereist.

 

4. Betalingsmethodes toevoegen

Een veelgemaakte fout is om slechts één betaalmethode toe te voegen. Sommige landen gebruiken geen creditcards en sommige hebben geen PayPal-account. Zorg ervoor dat je onderzoekt welke betaalmethoden worden gebruikt in de landen die je wil targeten. Probeer vervolgens al deze betaalmethoden aan je webwinkel toe te voegen.

 

5. Retour- en Refund beleid

Een retour- en teruggavebeleidspagina is een extra pagina die je zelf moet toevoegen. Het is van vitaal belang dat je een pagina zoals ‘Algemene Voorwaarden’ hebt met bepaalde juridische kennisgevingen, voor de geloofwaardigheid en veiligheid van je bedrijf.

 


6. Voeg een Analytics code toe

Het is essentieel dat je online verkopen en marketing activiteiten meetbaar zijn, daarom is het van groot belang dat je een Analytics account aanmaakt en toevoegt aan je webshop. Door een Analytics code toe te voegen wordt alles wat op je webshop gebeurd traceerbaar. Via Analytics kan je analyseren wie je consumenten zijn, waar ze zijn en wat ze willen.

 

7. AdWords en Remarketing instellen

Wat is eenvoudiger; nieuwe klanten vinden of meer te verkopen aan bestaande klanten? Vaak zijn bestaande klanten bereid om meerdere aankopen te doen en terug te keren naar dezelfde winkel. Het zou zonde zijn om deze verkopen te missen. Remarketing is een must voor een opstartend succes. Om het beste resultaat te behalen voor je webshop is het toevoegen van remarketing in je online marketing strategie belangrijk. Gebruik Google Adwords om voor potentiële klanten te verschijnen en gebruik remarketing voor bestaande klanten om de verkoop te verhogen of een nieuw product te introduceren.

Het belangrijkste is dat je een remarketinglijst maakt voor degenen die je pagina hebben bezocht, producten aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd en vervolgens zijn vertrokken zonder iets te kopen. Dit zijn de remarketinglijsten met de belangrijkste (potentiële) klanten. Er kunnen veel redenen zijn waarom je potentiële klanten je website hebben verlaten zonder iets te kopen. Soms zijn ze meer tijd nodig om de beslissing te maken. Daarom is het belangrijk dat je ze nog een keer benaderd met advertenties, zodat ze terugkeren naar de website en een aankoop doen.

 

8. Link Social Media accounts met je webshop

Zorg ervoor dat je de social media-tool op je site inschakelt. Het is belangrijk om waar mogelijk sociale media op je website aan te sluiten, inclusief het toevoegen van de Facebook-pixel. Social media is immers de wereld aan het besturen en kan voor veel websiteverkeer zorgen.

 

9. Overeenkomsten met koeriersdiensten

Voor de beste ervaring moet je je koerierdiensten verbinden met je Shopify-winkel. Dit bespaart tijd, vertragingen en mogelijke niet-uitgevoerde bestellingen.  De koerier krijgt meteen de bestellingen door en het verzendingsproces kan zo snel mogelijk beginnen.

Klinkt niet zo makkelijk, toch? Er zijn nog veel meer dingen te doen, maar dit is een lijst met items die je zeker moet vervullen om een ​​succesvolle webshop op te zetten. Wij van Digizoom zijn trots op de Shopify stores die we leveren. Wij werken met je samen om ervoor te zorgen dat aan al je verwachtingen wordt voldaan en we zetten je website op voor de beste kans op succes!  

Neem contact met ons op voor het maken van Shopify-winkels en drop-shippingtips, en begin je webwinkel vandaag!