Hoe overleef jij de Kerst?

De kerstperiode is weer aangebroken. De winkelstraten zijn versierd met kerstverlichting en decoratie. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de fysieke winkels. Online wordt er net zo hard aan gewerkt, alleen dan door middel van design en kerst deals.

Denk niet dat je als winkeleigenaar nu rust krijgt na Black Friday en Cyber ​​Monday. Als winkeleigenaar heb je nu misschien het shoppingweekend van het jaar overleeft, maar kerst is alweer in zicht. Shoppers zullen nog steeds proberen om cadeaus op het allerlaatste moment te kopen, waarbij de verzendtijden voor je webshop op de proef worden gesteld.

Als winkeleigenaar kan je het meeste profiteren van de kerstperiode door een paar aanpassingen te maken aan het design van je webshop, nieuwe collecties toe te voegen, zoals een speciale feest of kerstcollectie en daarnaast focust op marketing om bezoekers naar je webshop te trekken.

Sommige webshops verkopen producten die perfect passen bij kerstinkopen zoals kleding, speelgoed, home entertainment en feestartikelen, eten en aangepaste of gepersonaliseerde producten. Als je deze producten verkoopt, is het een goed idee om het maximale uit de kerstperiode te halen.

De verkoop van e-commerce voor de kerst zal naar verwachting een groei van 10% op jaarbasis vertonen en de detailverkoop in november en december zal naar verwachting met 4% toenemen ten opzichte van vorig jaar, volgens de National Retail Federation. 

Voorbereidingen voor de Kerstperiode

Nu je weet waarom het de moeite waard is om mee te doen met de kerstgekte, geven we je tips hoe je dit het beste kan doen. Als je een eigenaar bent van een Shopify store zijn er veel mogelijkheden om je voor te bereiden voor de kerstperiode met talloze apps. 

De Shopify App Store zit vol met handige integraties om je webshop op elk moment van het jaar te helpen. Shopify heeft een lijst met apps en hulpmiddelen samengesteld die erg handig zijn voor de drukke kerstperiode. 

Speciale Producten en Collecties 

Het is waarschijnlijk te laat om seizoensgebonden producten te ontwikkelen, tenzij je dropship apps gebruikt, maar je kunt nog steeds een Kerst-feeling toevoegen aan producten en collecties:

  • "Gift-ify": Met Gift-ify kan je producten bundelen in geschenkverpakkingen, en een optie aanbieden om de verpakking bij te werken met feestelijke add-ons zoals van / naar tags of feestelijke linten, en een geschenkverpakking toe te voegen.
  • Bied digitale cadeaubonnen aan en werk het ontwerp bij om het seizoen weer te geven. Promoot deze cadeaubonnen prominent op je homepagina en bovenaan de collecties voor het geven van geschenken.
  • Voeg dropship-geschenken zoals bloemen en chocolaatjes toe aan je productcatalogus met Gifty Dropshipping
  • Voeg nieuwe collecties toe rond thema’s zoals de kerstperiode of ontvangers van cadeaus. 

Marketing en Content 

Er zijn talloze hulpmiddelen om je marketinggame te verbeteren,  want je wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken die binnen je doelgroep vallen. Je doelgroep kan echter veranderen, omdat met de kerstperiode vaak cadeaus worden gekocht, in plaats van mensen die iets voor zichzelf kopen. Zorg ervoor dat je je marketingtactieken hierop aanpast. Daarnaast is de leveringstijd een zeer belangrijk punt, omdat iedereen zijn cadeaus voor de kerst wil ontvangen.

  • Help je klanten door je winkel te navigeren vanuit een perspectief van het kopen van geschenken. Overweeg om geschenkgidsen te maken zoals in een blog, in e-mailmarketing of via social media en deze linkt naar collecties.
  • Gebruik een kortingsapp zoals “Free Gifts” om een ​​geschenk bij aankoop, deals of kortingen aan te bieden die hogere totale uitgaven genereren.
  • Probeer een tijdgebonden of dagelijkse cadeau-ideeën en deals om de verkoop van bepaalde producten te verhogen.
  • Druk bezig met het inpakken van bestellingen en geen extra tijd voor marketing? Laat Kit het werk doen. Kit is een virtuele marketingassistent die je kan helpen advertenties op Facebook en Instagram uit te voeren en andere marketingtaken uit te voeren.
  • Communiceer cut-off verzenddatums duidelijk op je website, maar gebruik het ook in je voordeel om een ​​gevoel van urgentie te creëren en de verkoop te stimuleren. Gebruik een app zoals Holiday Countdown. Stuur "last chance" -deals naar je e-maillijst en followers van social media.
  • Als je nog marketingbudget hebt na je verzendingsdeadline kan je deze gebruiken voor het promoten van cadeaubonnen en digitale producten die als last-minute kunnen worden bezorgd met kerstochtend. 

Feestelijk Website Design 

Moedig het kopen van geschenken aan met een paar feestelijke toevoegingen aan je website en marketingmateriaal. 

Burst is een catalogus van prachtige gratis stockfoto's gemaakt met de behoeften van winkeliers in het achterhoofd. Burst kan worden geïntegreerd met je Shopify-winkel, zodat je snel foto’s met kerstsfeer kunt selecteren om je webwinkel een feestelijk uiterlijk te geven voor de kerstperiode. 

Zorg ervoor dat je dit ook aanpast voor je social media accounts. Pas bijvoorbeeld de omslagafbeelding van je Facebook-pagina aan om klanten eraan te herinneren dat je speciale kerst deals of collecties hebt en je de producten bezorgt voor de kerst.

Bezorgen tijdens de Kerstperiode 

Verzenden en bezorgen kan een enorm struikelpunt zijn voor zowel bedrijven als klanten, vooral tijdens de kerstperiode. Hoeveel kost het? Zal het vast komen te zitten in de douane? Zal het hier op tijd komen? 

Zorg ervoor dat informatie met betrekking tot bezorging en verzending duidelijk wordt gecommuniceerd op je website en via advertenties. Goed voorbereid zijn helpt om klantvragen en andere problemen te voorkomen.

Zoals je kan lezen zijn er talloze punten om aan te denken voordat de kerstperiode begint om alles goed te laten verlopen en het maximale uit de kerstperiode te halen voor je webshop. Gelukkig biedt Shopify veel apps aan die je bij de drukke periodes kunnen helpen. Zorg dat je van tevoren je marketingcampagnes hebt uitgedacht en opgezet zodat je met de kerstperiode een record aantal verkopen kan behalen. 

Bij Digizoom helpen we bij het maken van een effectieve marketing strategie en advertentieplan. Door onze ervaring in eCommerce & Shopify, weten we hoe we advertenties moeten inzetten en welke kanalen het beste werken voor welk product/service. Neem contact met ons op voor vragen en informatie. 

Informatie verkregen van: https://www.shopify.com/blog/holiday-ecommerce-tools-apps