Hoe maak je een succesvolle webshop?

Steeds meer mensen doen online aankopen tegenwoordig. Toch is het lastig voor veel webshops om bezoekers te trekken naar de webshop en omzet te verhogen. Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder de belangrijkste punten om je webshop tot een succes te maken:

 

1. Straal vertrouwen uit

Mensen doen vaak bij dezelfde winkels aankopen, omdat ze weten wat ze kunnen verwachten en het bedrijf kennen. Dit geldt zowel voor fysieke winkels en online winkels. Er zijn verschillende factoren die mee spelen om vertrouwen uit te stralen. De webshop moet er professioneel uit zien en aangesloten zijn met bekende betaalmethodes. Daarnaast kun je je websitebezoeker extra vertrouwen geven door je aan te melden voor een ecommerce keurmerk. Hierdoor kan je bezoeker zien dat ze veilig bij je online kunnen shoppen.

2. De eerste indruk

Het eerste contactmoment met je potentiele klant is zeer belangrijk. Je homepage is meestal het eerste wat ze zien en daarom een belangrijke pagina om aandacht aan te besteden. Denk na wat je doelgroep is en wat hierop aansluit. Zorg dat een goede impressie maakt door alles overzichtelijk te houden en een klein deel laat zien wat je aanbiedt. Bijvoorbeeld een paar populaire producten of een kortingsactie. Daarnaast is een aantrekkelijk design ook essentieel. 

Tip: Zorg dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiel!

 

3. Logische navigatie

Zorg dat je potentiele klanten producten makkelijk kunnen vinden door logische productcategorieën te maken. Op de productpagina zelf is het belangrijk om genoeg informatie over het product te geven en meerdere foto’s te laten zien van goede kwaliteit.

4. Makkelijk bestelproces

Helaas zijn er veel potentiele klanten die vaak wel producten toevoegen aan de winkelwagen, maar toch geen aankoop doen. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je potentiele klant niet tot aankoop over gaat. Denk hierover na en zorg dat het bestelproces makkelijk, snel en veilig is. Zorg ervoor dat klanten kunnen betalen via de meest populaire betaalmethodes en dan de voorwaarden voor verzending en retour duidelijk zijn.

 

5. Marketing voor je webshop

Nadat je alle aandacht hebt geschonken aan de eerdergenoemde punten is het tijd om bezoekers naar je webshop te trekken. Door verschillende marketingkanalen in te zetten kun je je potentiele klanten op verschillende momenten en met verschillende advertentietypes benaderen. Een paar belangrijke effectieve advertentietypes voor webshops zijn Zoek-, Display- en Shopping advertenties. Afhankelijk van de producten die je aanbiedt kan Social Media ook een effectief kanaal zijn. Door de advertenties juist in te zetten kun je nieuwe klanten vinden en bestaande klanten terug laten keren naar je webshop

Als je rekening houdt met al deze bovenstaande punten ben je goed op weg naar een succesvolle webshop. Door een aantrekkelijke en overzichtelijke webshop te bouwen met een makkelijk bestelproces gaan potentiele klanten sneller over tot een aankoop. Nadat je webshop geoptimaliseerd is kun je beginnen met marketing voor je webshop, zodat je nieuwe klanten naar de webshop kan trekken en de uiteindelijk de omzet kunt verhogen.

 

Wil je zelf aan de slag met AdWords advertenties via Google of meer weten over Ecommerce Marketing?

 

Schrijf je in voor AdWords Basis Workshop, AdWords Advanced Workshop of Digital Marketing voor eCommerce Workshop.

 

Als je liever je marketing voor je webshop uitbesteedt kun je terecht bij onze Digital Marketing Experts.Neem contact met ons op voor meer informatie.